مقالات, مقالات مشعل

تعمیر مشعل‌ گازسوز

تعمیر مشعل گازسوز

تعمیر مشعل گازسوز با بدادم برس

تعمیر مشعل‌ گازسوز تخصص ویژه ی ما می باشد. دلیل اصلی آن اینست که تعمیرکاران ما تبحر زیادی در تعمیر مشعل گازسوز دارند. چرا که در این زمینه آموزش های لازم را بطور حرفه ای دیده اند و می توانند تمامی مشعل های موجود در کشور را عیب یابی کرده و نسبت به تعمیر و یا سرویس آنها اقدام نمایند. این مقاله در چند قسمت تهیه شده است و ما در این مقاله نظر شما را به تعمیر مشعل گازسوز – قسمت اول جلب می نماییم.

برای اینکه بتوانید نسبت به تعمیر مشعل گازسوز اقدام نمایید باید توانایی و دانش فنی در حوزه برق، مکانیک، الکترونیک و مباحث فیزیک حرارت را داشته باشید تا بتوانید نسبت به تعمیر مشعل اقدام نمایید.

مشعل وسیله ای است که گرمای مورد نیاز ما را در موتورخانه تامین می کند. مشعل گازسوز نیز نوعی مشعل بوده و تعمیر مشعل‌ گازسوز از جمله مهم‌ترین کارها در جهت حفظ دمای یک موتورخانه (سیستم حرارتی مرکزی) است. درحقیقت وجود یک سیستم‌ حرارتی و برودتی، از ضروریات یک ساختمان است که مشعل قسمت اصلی و قلب تپنده آن می باشد. در حقیقت انرژی مورد نیاز برای گرمایش ساختمان در ابتدا توسط مشعل تولید و کنترل می‌گردد. لذا به هر اندازه که کنترل، بازرسی و تعمیرات مشعل دقیق‌تر باشد میزان مصرف انرژی و امنیت سیستم نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

باتوجه به اهمیت نصب، را‌ه‌اندازی، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر انواع مشعل‌ بخصوص تعمیر مشعل‌ گازسوز بر آن شدیم که تعمیرکاران و کارشناسان عزیز را با این مباحث بصورت دقیق‌تر آشنا کنیم.

مشعل های دمشی (فن دار)

مشعل های دمشی (فن دار) به دو دسته مشعل های پیش مخلوط دمشی یا به عبارتی (Premix air blast burners) و همچنین مشعل های مخلوطی سر نازل تقسیم می شوند که در ادامه در مورد هر کدام توضیح داده می‌شود.

مشعل های پیش مخلوط دمشی

در این مشعل ها هوا با سرعت از نازل خارج شده و گاز را از اطراف نازل  که در خلاء می باشد را به داخل می کشد. خلاء موجود در اطراف نازل را دستگاهی به نام zero governor تامین می کند. این مشعل ها از جهت کلی با مشعل های اتمسفریک قابل مقایسه می باشد، با این تفاوت که هوا با سرعت از نازل خارج می گردد.

تعمیر مشعل گازسوز

مزایای مشعل پیش مخلوط دمشی

  • ورودی حرارت بوسیله یک شیر هوا قابل کنترل می باشد.
  • کنترل نسبت گاز به هوا بسیار آسان و دقیق خواهد بود.
  • به سادگی می توان مشعل را از سوختی به سوخت دیگر تبدیل کرد.
  • بدلیل مخلوط شدن خوب سوخت و هوا، طول شعله کوتاه بوده و نیازی به محفظه احتراق بزرگ نمی باشد.
  • بدلیل فشار بالای مخلوط (هوا و گاز)، امکان داشتن محصولات احتراق با سرعت زیاد که موجب یکنواختی حرارت در دستگاه می باشد وجود دارد.
  • رسیدن به نقطه استوکیومتری در این مشعل ها آسان می باشد.
  • چنانچه فشار گاز برابر فشار اتمسفر یا برابر فشار محفظه احتراق باشد، نسبت هوا به سوخت خود به خود کنترل می شود.

مشعل های مخلوط سر نازل

در این مشعل ها مخلوط سوخت و هوای احتراق بطور همزمان در سر دهانه مشعل صورت می گیرد. چنانچه این مخلوط داخل تونلی که از آجرنسوز ساخته شده شکل بگیرد به آن مشعل مخلوط تونلی گفته می شود. نقاطی در سر این مشعل پیدا می شود که مخلوط آن ها بیشترین سرعت سوختن را دارد و این عاملی است که موجب پایداری شعله می گردد.

برای حصول احتراق کامل در این مشعل ها لازم است هوا و سوخت به سرعت و خوب مخلوط شوند و می بایستی سطوح تماس بین سوخت و هوا افزایش یابد. مشعل های پکیج که جهت دیگ های آبگرم یا بخار تولید می شوند از این نوع مشعل ها می باشند.

تعمیر مشعل گازسوز باید توسط سرویسکارانی انجام شود که مکانیزم طراحی، ساخت و عملکرد اینگونه مشعل‌ها را بخوبی می‌دانند.

مزایای مشعل های مخلوط سرنازل

  • پایداری در مقابل شعله افزایش یافته و مشعل می تواند با هوای اضافی هم کار کند.
  • این مشعل  ها قادر به کار با انواع سوخت ها می باشند.
  • فشار هوای مشعل می تواند کم باشد.
  • امکان استفاده از هوای پیش گرم با حرارت های بالا وجود دارد.
  • توکشیدگی شعله در این مشعل ها وجود ندارد.

تعمیر مشعل گازسوز

مشعل های گازی فن دار (دمنده دار)

در این نوع مشعل ها، هوای لازم برای اشتعال گاز به وسیله ی پروانه‌ی گریز از مرکز به داخل کوره دمیده می شود. به این علت آن هارا «مشعل های گازی با هوای تحت فشار» می نامند. این مشعل ها دارای ساختمانی مانند مشعل های گازوئیلی هستند، با این تفاوت عمده که در این مشعل ها پمپ گازوئیل، نازل و صافی وجود نداشته و سوخت گاز مستقیما به محل جریان هوا برای احتراق وارد می شود.

قطعات مهم مشعل گازی عبارتند از: الکتروموتور، بادزن (فن)، رله، ترانسفورماتور جرقه، شیر برقی، الکترودها و یا الکترود جرقه، چشم الکتریکی یا میله یونیزاسیون، کلید کنترل فشار هوا، کلید کنترل فشار گاز یا کلید گریز از مرکز، شبکه احتراق.

در شکل زیر اجزای اصلی یک مشعل گازی دمنده دار نشان داده شده است.

دستورالعمل های نصب و راه اندازی

۱- با رسیدن فرمان کارکرد به واحد کنترل مشعل (رله) ابتدا مرحله تخلیه آغاز می گردد. در این مرحله با بسته بودن شیر برقی گاز، پروانه (بادزن) عمل نموده و محفظه احتراق را تخلیه می‌نماید، در همین مرحله کلید کنترل فشار هوا با حس کردن فشار روشن نشود (مثلا به هنگام سوختن موتور با عدم کارکرد صحیح بادزن) مشعل اجاز كار نداشته و به حالت ((RESET)) قرار می گیرد.

۲- در پایان مرحله تخلیه و با در نظر گرفتن عملکرد درست کلید کنترل فشار هوا فرمان شروع به کار ترانس جرقه و باز شدن شیر برقی گاز به میزان تنظیم شده اولیه از طرف واحد کنترل (رله) صادر می شود با مخلود شدن گاز هوا و عملکرد ترانس جرقه، شعله اولیه تشکیل شده و گرمای ناشی از این شعله فضای بین میله و زمین (عصایی) و الکترود یون را (یونیزه) می نماید. یونیزه شدن فاصله هوایی باعث شده که فضای فوق قابلیت هدایت الکتریکی پیدا کند و به سبب اختلاف وزن میان میله یونیزاسیون و میله زمین (عصایی) جریان مستقیم ضعیفی (۱۰۸-۱) از میله یونیزاسیون به سمت واحد کنترل جاری می گردد.

منظور از اختلاف وزن این است که میله یونیزاسیون از بدنه مشعل مجزا می باشد و میله متصل به بدنه می باشد. این اختلاف وزن باعث عملکرد فاصله هوایی به صورت دیود یکسوساز می گردد. اگر به هر علتی این جریان مستقیم به واحد کنترل نرسد مشعل توسط واحد کنترل به حالت Reset قرار می گیرد.

۳- بعد از پایان مرحله احتراق اولیه و دریافت جریان مستقیم توسط رله فرمان ادامه کار صادر و شیر برقی گاز میزان باز شده اولیه تا میزان تنظیم شده نهایی باز شده و شعله تشکیل می شود و مشعل به کار خود ادامه می دهد.

۴- به محض رسیدن فرمان قطع از ترموستات در مدت یک ثانیه شیر برقی گاز بسته شده و با قطع جریان گاز خاموش می شود چنانچه در هنگام کارکرد مشعل اشکالی در سیستم گاز یا هوا رخ دهد مشعل فرمان قطع گرفته و جریان گاز با توجه به بسته شدن شیر برقی، قطع می شود و مشعل به حالت قطع می رود. هنگام شروع مجدد کار مشعل مراحل توضیح داده شده فوق مجددا تکرار می شود.

در مشعل های گازی به مسائل ایمنی توجه بیشتری می شود. به عنوان مثال در ابتدای شروع به کار مشعل زمان دمیدن هوا پیش از جرقه زدن و شروع احتراق طولانی تر از زمان مربوطه در مشعل گازوئیلی است. همچنین ممکن است در مسیر گاز دو شیر برقی نصب گردد یا شیر برقی به تدریج باز شود اما سریع مسدود گردد.

توصیه‌ی اکید ما به همه‌ی سرویسکاران وتعمیرکاران عزیز این است که بدون گذراندن دوره‌‌های تعمیر مشعل گازسوز اقدام به بازکردن و تعمیر نکنند. چراکه موجب نارضایتی مشتریان عزیز و تعطیلی مجدد کسب و کارشان خواهد شد، که هم دچار ضررهای مالی می‌شوند و هم آشفتگی‌های روحی و روانی برای این عزیزان در پی دارد.

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد مشعل قسمت اصلی یک موتورخانه است و تعمیر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که مشعل گازسوز یکی از انواع مشعل است، تعمیر مشعل‌ گازسوز نیز بسیار مهم است. به همین جهت و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با تعمیر مشعل‌ گازسوز، ما در این مطلب سعی کردیم با ارائه مطالب مفید گامی در جهت رفع مشکلات ناشی از این دستگاه برداشته باشیم و امیدواریم این مطلب برایتان موثر باشد و بتوانید از آن بهره لازم را ببرید.

 

تعمیر مشعل‌ گازسوز یکی از مهم‌ترین تعمیرات در یک موتورخانه (سیستم حرارتی مرکزی) می‌باشد. چرا که طراحی و وجود یک سیستم‌های حرارتی و برودتی، از الزامات یک ساختمان می‌باشد که مشعل قلب تپنده آن است، زیرا انرژی مورد نیاز برای گرمایش ساختمان در ابتدا توسط مشعل تولید و کنترل می‌گردد، لذا به هر اندازه که کنترل، بازرسی و تعمیرات مشعل دقیق‌تر باشد میزان مصرف انرژی و امنیت سیستم نیز به نسبت افزایش خواهد یافت.

باتوجه به اهمیت نصب، را‌ه‌اندازی، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر انواع مشعل‌ها  برآن شدیم که تعمیرکاران و کارشناسان عزیز را با این مباحث بصورت دقیق‌تر آشنا کنیم.

مشعل‌های گازی فشاری

مشعل‌های گازی نوع فشاری به صورت کلی به دو نوع مشعل تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تقسیم می‌شود. در ادامه روش کار این مشعل‌ها به طور جامع آورده شده است.

 

تعمیر مشعل گازسوز

روش کار مشعل تک مرحله‌ای

با شروع کار مشعل، الکتروموتور دمنده شروع بکار کرده و گازهای موجود در آتشدان را طی مدت معینی از طریق دودکش، تخلیه می کند. سپس با تحریک شدن (کلید کنترل فشار هوا) موتور به کار خود ادامه می دهد. سپس ترانس فعال شده و بین الکترودها یا الکترود و سر افشانک (نازل) جرقه می زند، پس از چند لحظه شیر برقی گاز باز شده و گاز با هوای لازم مخلوط و به وسیله جرقه مشتعل می گردد.

میله (یون) از جنس مقاوم حرارت ساخته و در کنار الكترود جرقه نصب شده است. میله (یون) در فاصله ۳ تا ۵ میلیمتری از میله عصایی (ارت) قرار دارد. فضای بین میله (يون) و عصایی (ارت) به وسیله شعله، یونیزه و هادی جرقه الکتریسیته می گردد و جریان مستقیم و ضعیفی برقرار می شود.

(رله) مشعل فقط با دریافت جریان ( ۱ – ۱۰mA) به کار خود ادامه می دهد و شیر برقی گاز، به تدریج تا مقدار ماکزیمم باز می شود. در صورتی که بر اثر تماس بین الکترود (یون) و عصایی (ارت) به علت رطوبت یا عوامل دیگر، جریان متناوبی به وجود آید، (رله) با دریافت این جریان بلافاصله مشعل را خاموش می کند و در وضعیت (عیب) قرار می گیرد و مشعل تا هنگامی که با دست یا دستگاه کنترل خاموش نشده باشد، به کار خود ادامه می دهد و وقتی مشعل خاموش شود، شیر برقی فورا بسته خواهد شد.

روش کار مشعل دو مرحله‌ای

با شروع کار مشعل، توسط مکانیزم کنترل هماهنگ گاز و هوا، دریچه ورودی هوا کاملا باز می شود و با توجه به کارکرد موتور دمنده، گازهای موجود در آتشدان، طی مدت معینی از طریق دودکش تخلیه می شود سپس با تحریک شدن کلید کنترل فشار هوا موتور به کار خود ادامه می‌دهد. در همین حالت واحد کنترل مشعل فرمان باز شدن را به شیرهای برقی گاز میدهد (این مشعل ها مجهز به ۱عدد شیر برقی گاز تک ضرب و ۱ عدد تدریجی می باشد و در این حالت مکانیزم کنترل گاز و هوا در حالتی در می گیرد که دریچه هوا در وضعیت ۱۵ درجه و دریچه گاز به میزان تنظیم شده برای حالت استارت باز می شود، آنگاه ترانس فعال شده و جرقه می زند و مخلوط گاز و هوا مشتعل خواهد شد.

میله (یون) از جنس مقاوم در مقابل حرارت ساخته شده و در کنار الکترودهای جرقه نصب گردیده است. این الکترودها در فاصله ۳ الی ۵ میلیمتری از آن عصایی (ارت) قرار دارد. فضای بین میله (يون) و عصایی ارت بوسیله شعله یونیزه و هادی جریان الکتریسیته می گردد و جریان مستقیم و ضعیفی ایجاد می شود. رله مشعل با دریافت این جریان مستقیم به کار خود ادامه داده و فرمان باز شدن تا مرحله نهایی را به مکانیزم کنترل هماهنگ گاز و هوا صادر می نماید که در همین مرحله دریچه هوا و گاز تا میزان لازم برای مرحله ۲ باز شده و مشتعل در حالت شعله زیاد به کار خود ادامه می دهد.

در مشعل های دو مرحله ای تا هنگامی که مشعل توسط دست یا دستگاه کنترل ایمنی (ترموستات ایمنی) قطع نشده باشد به صورت خودکار بین ۵۰ الی ۱۰۰٪ ظرفيت عمل می کند. به محض اینکه دما یا فشار به میزان تنظیم شده برای مرحله ۱ رسید، مشعل به حالت ۵۰٪ ظرفیت به کار ادامه می دهد و در صورت نیاز به حرارت بیشتر، به صورت خودکار به حالت ۱۰۰٪ ظرفیت به کار ادامه می دهد. از این مشعل ها به صورت تک مرحله ای نیز می توان استفاده کرد.

توصیه‌ اکید ما به همه‌ سرویسکاران وتعمیرکاران این است که بدون گذراندن دوره‌‌های تعمیر مشعل گازسوز اقدام به بازکردن و تعمیر نکنند. چرا که نارضایتی مشتریان عزیز را به همراه دااشته و تعطیلی چند ساعته‌ کسب و کارشان باعث ضررهای مالی به آنان شود و از طرفی شکایت و نارضایتی از عملکرد شما را به همراه خواهد داشت.

تعمیر مشعل گازسوز

کاربرد مشعل‌های گازی فن دار

تنوع کاربرد این نوع مشعل‌ها بسیار زیاد است. به عنوان مثال در سیستم حرارت مرکزی ساختمان ها بر روی دیگ های چدنی دیگ های آب گرم، آب داغ بخار، در صنعت ذوب فلزات، در کارخانه های نورد ورق برای رساندن دمای شمش آهن به درجه حرارت نورد در کارخانه های لاستیک سازی، در کارخانه های پتروشیمی و… می باشد.

باتوجه به حساسیت‌های موجود در عملکرد این نوع بخصوص از مشعل‌ها، تعمیر مشعل گازسوز باید توسط سرویسکارانی انجام شود که مکانیزم طراحی، ساخت و کارکرد اینگونه مشعل‌ها را بخوبی می‌دانند.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که تعمیر مشعل‌ گازسوز در زمان خود از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مطلب سعی کردیم با ارائه مطالب مفید در مورد تعمیر مشعل‌ گازسوز گامی در جهت رفع مشکلات ناشی از این دستگاه برداشته باشیم و امیدواریم این مطلب برایتان موثر باشد و بتوانید از آن بهره لازم را ببرید.

مشعل گازسوز نوعی از انواع مشعل است و تعمیر مشعل‌ گازسوز گرمای مورد نیاز ما را در موتورخانه را تامین می کند. پس می توان گفت تعمیر مشعل‌ گازسوز از جمله مهم‌ترین کارها در جهت حفظ دمای یک موتورخانه (سیستم حرارتی مرکزی) است. درحقیقت وجود یک سیستم‌ حرارتی و برودتی، از ضروریات یک ساختمان است که مشعل قسمت اصلی و قلب تپنده آن می باشد. در حقیقت انرژی مورد نیاز برای گرمایش ساختمان در ابتدا توسط مشعل تولید و کنترل می‌گردد. لذا به هر اندازه که سرویس و تعمیر مشعل و از جمله آن مشعل گازی دقیق‌تر باشد میزان مصرف انرژی و امنیت سیستم نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

باتوجه به اهمیت نصب، را‌ه‌اندازی، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر انواع مشعل‌ها بخصوص تعمیر مشعل‌ گازسوز برآن شدیم که تعمیرکاران و کارشناسان عزیز را هر چه بیشتر با این مباحث آشنا کنیم.

آشنایی با طبقه بندی بر حسب تنوع نازل‌ها

تعمیر مشعل گازسوز

مشعل تک نازل

شاید بهتر باشد قبل از اینکه بدانیم مشعلتک نازل چیست، این را بدانیم که نازل چیست و چه کاربردی دارد.

نازل

نازل دستگاهی است که گازوئیل را به صورت پودر، به مقدار معین و با چرخش با زاویه بخصوص به شکل مشخص و به صورت تصفیه شده به داخل دیگ می پاشد. نازل از یک صافی، پیچ نگهدارنده قطعه مخروطی و پوسته تشکیل شده است. به دلیل ریز بودن سوراخ نازل، سوخت در این مرحله یک بار دیگر توسط صافی نازل تصفیه می شود تا اگر احیانا جرمی از فیلتر پمپ گذشته و در دام صافی نازل گرفتار شد، باعث مسدود سوراخ آن نشود. سوخت پس از تصفیه در صافی از پیچ نگهدارنده گذشته، به اطراف قطعه مخروطی می رسد. قطعه مخروطی در جلو دارای شیارهایی است که وقتی آن را داخل پوسته محکم ببندیم سوخت تحت فشار فقط از این شیارها می تواند عبور کند. دبی سوخت که به داخل دیگ پاشیده می شود به فشار پمپ و مجموع سطح مقطع شیارها بستگی دارد

سوخت با توجه به شکل فضای حد فاصل نوک قطعه مخروطی و پوسته به صورت توخالی (H)، توپر (S) و نیمه پر (B) پاشیده می شود.

نازل ها تحت یکی از چند زاویه ۳۰-۴۵ -۸۰ سوخت را به داخل اتاقک احتراق می پاشند که زاویه کم برای اتاقک احترق عمیق و زاویه زیاد برای اتاقک احتراق کم عمق مناسب است. گرچه به علت مختلف بودن شکل اتاقک احتراق در دیگ های حرارت مرکزی، نمی توان در انتخاب نوع پاشیدن سوخت (توپر، نیمه پر و توخالی) یک قاعده‌ی کلی اظهار کرد اما کارخانه های سازنده‌ی مشعل، اغلب نوع توپر یا نیمه پر با زاویه ۶۰ و یا ۴۵ را پیشنهاد می کنند.

تعمیر مشعل گازسوز  و تمامی قطعات مرتبط آن حتما باید توسط سرویسکارانی انجام شود که مکانیزم طراحی، ساخت و عملکرد اینگونه مشعل‌ها را بخوبی می‌دانند.

تعمیر مشعل گازسوز

مشعل دو نازل

برای اینکه در دیگ ها با توان بالا، که تحت فشار گازهای زاید با دود بتواند با وجود سطوح حرارتی پر پیچ و خم خارج گردد و همچنین برای اینکه از فشار بوجود آمده در موقع شروع کار کاسته شود از مشعل های دو نازله استفاده می گردد.

نحوه‌ عملکرد این نوع از مشعل ها این گونه است که در ابتدا فقط یکی از نازل ها با مقدار پاشش کم شروع به کار کرده و پس از طی زمان برنامه ریزی توسط رله فرمان، نازل دوم نیز به کار می افتد. دریچه تنظیم شده ورودی هوا نیز، هوای لازم را نسبت به مقدار پاشش سوخت وارد محفظه احتراق می کند.

توصیه‌ اکید ما به تمام سرویسکاران وتعمیرکاران این است که بدون گذراندن دوره‌‌های تعمیر مشعل گازسوز اقدام به بازکردن و تعمیر نکنند. چراکه موجب ضررهای مالی برای خود و هم برای مشتریان خواهند شد و از طرفی تعطیلی چندساعته‌ کارشان را درپی خواهد داشت که خود این امر موجب نارضایتی مشتریان می‌شود و تعمیر مجدد مشعل باعث دوباره‌کاری می‌گردد.

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد مشعل قسمت اصلی یک موتورخانه است و تعمیر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که مشعل گازسوز یکی از انواع مشعل است، تعمیر مشعل‌ گازسوز نیز در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین جهت و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با تعمیر مشعل‌ گازسوز، ما در این مطلب سعی کردیم با ارائه مطالب مفید گامی در جهت رفع مشکلات ناشی از این دستگاه برداشته باشیم و امیدواریم این مطلب برایتان موثر باشد و بتوانید از آن بهره لازم را ببرید.

جهت بهره مندی از خدمات باکیفیت تعمیر مشعل گازسوز با ما تماس بگیرید. تعمیرکاران مشعل گازی در هر ساعت از سبانه روز در خدمت شما در سراسر تهران هستند. 

آدرس کانال تلگرامی: bedadamberes@

آدرس اینستاگرام: Bedadamberes.ir

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود ؟ به آن امتیاز دهید.
[Total: 16 Average: 5]

38 دیدگاه در “تعمیر مشعل‌ گازسوز

  1. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  2. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  3. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  4. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  5. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 4 Stars

  6. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  7. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  8. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  9. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  10. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  11. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  12. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  13. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  14. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  15. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  16. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  17. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  18. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  19. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  20. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  21. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  22. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  23. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  24. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  25. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  26. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  27. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  28. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  29. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  30. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  31. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  32. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  33. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  34. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  35. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  36. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  37. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  38. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *