مقالات, مقالات موتورخانه

تعمیر موتورخانه

تعمیر موتورخانه

برای اینکه مشکل موتورخانه خود را در کمترین زمان توسط استادکاران مجرب رفع کنید، می توانید با مجموعه بدام برس تماس بگیرید.

تلفن‌های ۲۴ ساعته ۲۶۷۰۵۳۸۹ و ۲۶۷۰۵۳۴۹

اگر تمایل دارید خودتان موتورخانه را عیب یابی و تعمیر کنید حتما مقاله تعمیر موتور خانه زیر را دنبال کنید.

قبل از اینکه با تعمیر موتورخانه آشنا شوید شاید بهتر باشد بدانیم موتورخانه چیست؟ و چگونه کار می کند؟ همچین یک موتورخانه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

موتورخانه قسمتی از یک ساختمان است که وظیفه تامین گرمای آن ساختمان را به عهده دارد. در حقیقت یک موتورخانه قلب تپنده هر ساختمان است که از سیستم گرمایش مرکزی استفاده می کند. از آنجاکه تامین گرمای مورد نیاز ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است می توان نتیجه گرفت که تعمیر موتورخانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. موتورخانه ها با توجه به ظرفیت گرمایی بالا، تامین آب گرم مصرفی در حجم زیاد و همچنین ایمنی بالاتر به علت محل قرار گیری در خارج از محیط زندگی در ساختمان مورد توجه قرار می گیرند.

در این مطلب تلاش ما بر این است تا اطلاعات جامعی در مورد تعمیر موتورخانه برای مخاطبان عزیز ارائه دهیم.

دیگ آب گرم یا بخار، یکی از اجزای اصلی موتورخانه ساختمان است. دیگ های آب گرم در سیستم حرارت مركزی در داخل یك سیكل فعالیت می كنند و با وارد شدن آب در این سیكل ، توسط مشعل و گرمای آن، آب  گرم شده و سپس از دیگ خارج می گردد و توسط لوله هایی به جاهای مختلفی از ساختمان می رود.

سرویس و تعمیر موتورخانه

ابزار و وسایل کار:

  • بُرس سیمى مخصوص سرویس دیگ
  • ماسک دهنى
  • فازمتر
  • آچارآلن
  • پیچگوشتى
  • آچار تخت
  • آچار فرانسه
  • شیلنـگ آب
  • روغـندان
  • چراغ قوه
  • طناب
  • پارچه تنظیـف
  • گونى کنفى
  • ماسه
  • برس دستى یا جارو

 

تعمیرموتورخانه

مراحل اجراى کار و تعمیر موتورخانه

  1. کلید برق مشعل را در تابلوى برق موتورخانه، به حالت قطع در می آوریم.
  2. رله مشعل را از روى  پایه رله جدا کرده و سپس سیم هاى فاز و نول را، با رعایت نکات ایمنى، از پایه رله باز می کنیم. همچنین براى ایمنى بیشتر، توصیه می شود که سر سیم هاى فاز و نول را به طور موقت با چسب برق بپوشانیم.
  3. شیر فلکه خط گازوئیل را بسته و شیلنگ هاى گازوئیل را به وسیله آچار تخت یا آچار فرانسه از مشعل جدا می کنیم.
  4. پیچ هایى که مشعل را به دیگ متصل کرده است باز می کنیم. سپس مشعل را از دیگ جدا کرده و در محل مناسبى قرار می دهیم.
  5. لوله هاى رابط دودکش دیگ را از دیگ و دودکش عمودى جدا می کنیم. در قدم بعد، آن ها را به محل مناسبى برده و تمیز می کنیم (به این منظور، حتما از ماسک استفاده نماییم).
  6. دریچه هاى بالایی و پایینی دیگ را در قسمت جلو و دریچه پشت دیگ را از بدنه دیگ باز می کنیم.
  7. با یک برس دستى یا جارو داخل محفظه احتراق دیگ را تمیز کرده و مواد زاید را به بیرون انتقال می دهیم.
  8. با یک برس سیمى مخصوص فضاى بالاى پره هاى دیگ را از طریق دریچه بالایى تمیز می کنیم.
  9. با استفاده از شیلنگ آب، قسمت هاى مختلف دیگ را به طور کامل شست و شو و تمیز می کنیم.
  10. براى تمیز کردن دودکش عمودى، قسمت پایین آن را به طور موقت از داخل موتورخانه مسدود می کنیم.
  11. مقدارى ماسه را (بسته به قطر دودکش عمودى) درون گونى می ریزیم. بعداز آن، در گونی را به وسیله طنابى محکم می بندیم. برروى پشت بام کلاهک دودکش را برمی داریم وگونی رابه آهستگی درون دودکش عمودى به طرف پایین و بالا حرکت می دهیم تا دوده هاى جداره دودکش را بتراشد و دودکش را کاملاً تمیز کند(از استحکام گونى و طناب، قبل از تمیز کردن دودکش، مطمئن شوید). پس از اتمام کار، کلاهک دودکش را، در محل خود قرار می دهیم.
  12. درداخل موتورخانه، قسمت پایین دودکش را،که به طور موقت بسته شده بود، باز کرده و دوده هاى آن را نیز تخلیه و تمیز می کنیم.
  13. هم دریچه هاى بالایی و پایینی دیگ موتورخانه را در قسمت جلویی آن، و هم دریچه پشت دیگ را با استفاده از نخ نسوز و خمیر نسوز در محل خود قرار داده و پیچ هاى آن را پس از روغن کارى سفت می کنیم
  14. لوله هاى دودکش افقى موتورخانه را، بین دیگ و دودکش عمودى، بار دیگر نصب می کنیم.
  15. مشعل موتورخانه  را  مجددا بر روى دیگ نصب کرده و اتصالات الکتریکى و گازوئیل آن را نیز می بندیم.
  16. محل موتورخانه و روى دیگ را به طورکامل شسته و تمیز می کنیم.
  17. در حین سرویس دیگ و دودکش، استفاده از لباس کار و ماسک الزامى است. همچنین محل موتورخانه باید داراى تهویه مناسبى باشد. درضمن لازم است، سرویس کارانى که به طور مرتب کار سرویس دیگ و مشعل را به عهده دارند، روزانه مقدارى شیر بنوشند.

نمایی از موتورخانه

  • تعویض و تعمیر موتورخانه
    • ابزار و وسایل کار برای تعمرموتورخانه
      • پره سالم دیگ موتورخانه
      • دیگ جمع کن
      • چکش آهنى
      • چکش چوبى یا پلاستیکى
      • ضد زنگ
      • خمیر نسوز
      • نخ نسوز دیگ
      • تراز بنایی
      • آچار رینگى
      • پیچ گوشتى
      • آچار تخت
      • گوه (قلم)
      • آچار براى میله دیگ جمع کن.

تعمیرموتورخانه

مراحل اجراى کار تعمیر موتورخانه (دیگ و پره ها )

  1. مرحله اولیه تعمیر موتورخانه کلید اصلى و فیوز مربوط به مشعل را به حالت قطع در می آوریم.
  2. شیر فلکه هاى خط رفت و برگشت دیگ و شیر فلکه پرکن مخزن انبساط را بسته و با باز کردن شیر تخلیه دیگ، آب داخل دیگ و مخزن انبساط را تخلیه کنیم.
  3. تعمیر موتورخانه: رله مشعل موتورخانه را از روى پایه رله جدا می کنیم. سپس سیم هاى فاز و نول را، با رعایت نکات ایمنى، از پایه رله باز کرده و سرسیم هاى فاز و نول را به طور موقت با چسب برق می پوشانیم.
  4. شیر فلکه خط گازوئیل را بسته و شیلنگ هاى گازوئیل را با آچار تخت یا آچار فرانسه از مشعل جدا می کنیم.
  5. پیچ هایى را که مشعل را به دیگ متصل کرده است، باز و مشعل را از دیگ جدا کرده و در محل مناسبى قرار می دهیم.
  6. سیم هاى آکوستات مستغرق را باز و آکوستات را از روى دیگ جدا کنیم.
  7. مانومتر و ترمومتر نصب شده روى دیگ را باز کنیم.
  8. دودکش اتصال به دیگ را از بدنه دیگ جدا کنیم.
  9. با آچار مناسب، فلنج اتصال لوله رفت و برگشت به دیگ را از بدنه دیگ باز می کنیم.
  10. مهره میل مهارهاى دیگ را با استفاده از آچارتخت مناسب باز و میل مهارها را از دیگ جدا می کنیم.
  11. پره معیوب را با استفاده از قلم (گوه) و قرار دادن آن بین دو پره و با ضربات چکش آهنى از پره هاى سالم جدا می کنیم.
  12. پس از جدا کردن پره معیوب، بوش هاى بالا و پایین پره معیوب را از روى بدنه پره بیرون آورده و محل بوشها را کاملا تمیز کنیم.
  13. متناسب بودن بوش و پره دیگ الزامى است، در غیر اینصورت پره تعویض شده،آب بندى نخواهد شد
  14. بوش ها را به طور یکنواخت و افقى در محل قرارگیرى جا می زنیم. به منظور جازدن بوش ها باید از چکش لاستیکى استفاده شود تا در بوش ها تغییر فرم و لهیدگى به وجود نیاید.
  15. نخ نسوز را داخل شیار قرار داده و با چکش لاستیکی آن را محکم می کنیم.
  16. پره نو را مقابل بوش ها قرار می دهیم. سپس به وسیله ضربات ملایم چکش لاستیکى پره را در محل خود، تا اندازه اى که مقدور است، جا می زنیم.
  17. در صورتى که پره تعویضى از پره هاى میانى دیگ باشد، بوش هاى بالا و پایین و محل قرارگیرى آن ها را به ضدزنگ آغشته کرده و به وسیله چکش لاستیکى در محل خود قرار می دهیم.
  18. در داخل شیار پره هاى باز شده از نخ نسوز استفاده کنیم.
  19. میله دیگ جمع کن را از داخل محل بوش ها از تمام پره هاى دیگ، از بالا و پایین عبور داده  و جمع کردن پره نو را در میان پره هاى قبلى شروع می کنیم.
  20. به هنگام مونتاژ پره نو میان پره هاى قبلى دیگ، باید دقت کنیم که فاصله بین دو پره در بالا و پایین یکسان باشد، تا بوش ها دچار تغییر فرم نگردند و عمل مونتاژ به طور مطلوب صورت پذیرد. از این جهت پیچ و مهره دیگ جمع کن در بالا و پایین باید به تناسب با هم سفت گردند.
  21. پس از سوار کردن پره نو در میان سایر پره ها، درز بین پره نو و دو طرف آن را با خمیر دیگ به طور کامل آب بندى می کنیم.
  22. پس از اجراى عمل مونتاژ و درزبندى کامل، قبل از اینکه میله دیگ جمع کن را باز کنیم، لازم است که میل مهارها را بر روى دیگ نصب کرده و پس از اطمینان از محکم بسته شدن آن ها، مهره دیگ جمع کن را باز کنیم.
  23. دقت کنیم که قراردادن واشر فنرى پشت مهره هاى میل مهار، جهت انبساط احتمالی دیگ، ضروری است. مهره هاى میل مهار باید تا حدى سفت شوند که واشر فنرى اندکى باز بماند.
  24. پس از مونتاژ کامل دیگ، با قرار دادن واشر نسوز بین فلنج و بدنه دیگ،فلنج هاى رفت و برگشت را به طور ضربدرى و هماهنگ می بندیم.
  25. در این مرحله، اقدام به باز کردن مسیر آب ورودى به دیگ می کنیم تا دیگ پر شود و همچنین از نداشتن نشتى دیگ اطمینان حاصل کنیم.
  26. مشعل، آکوستات مستغرق، ترمومتر، مانومتر و دودکش ها را بر روى دیگ نصب می کنیم.
  27. روپوش دیگ را در سر جای خود مستقر کرده و تمامی اتصالات و قطعات و شیرآلات را به حالت اول درمی آوریم.

 

نگهداری و تعمیر موتورخانه

نگهداری و تعمیر موتورخانه

به منظور نگهداری و تعمیر موتورخانه باید کارهای مختلفی انجام دهیم که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعمیر و نگهداری پمپ
  • تعمیر و نگهداری مشعل
  • تعمیر و نگهداری منبع دوجداره
  • نگهداری سیستم لوله کشی موتورخانه
  • عایقکاری منبع و لوله ها
  • سرویس و تعویض فلکه
  • تنظیم شیر برقی مشعل گازی
  • تعویض شیر فلکه موتورخانه

چيدمان و مشخصات تجهيزات در موتورخانه

 در ادامه با چیدمان و مشخصات عمومی تجهیزات موتورخانه به منظور نگهداری و تعمیر موتورخانه به بهترین شکل آشنا می شویم.

  • نحوه استقرار ديگ و ساير ملحقات آن در موتورخانه، در صورتي كه شامل چند ديگ باشد، به گونه ای باشد که قسمت جلوي آن ها در يك خط قرار گیرد و اختلاف طول آن ها بايستی در انتها باشد.
  • درصورتي كه مدل ديگ موتورخانه، تعداد پره ها و يا ظرفيت حرارتي در ديگ هاي چدني در جایی مناسب كاملاً مشخص شده باشد، نيازي به نوشتن ابعاد نيست. اما در مورد ديگ هاي فولادي بایستی حتماً نسبت به نوشتن دقیق ابعاد اقدام کرد.
  • توجه شود که فاصله بين دو ديگ نبايد از ۱ متر كمتر باشد. همچنين نیاز است که حداقل ۱ متر جلوی دیگ، جهت انجام تعميرات فضا وجود داشته باشد.
  • بین سقف ديگ تا سقف موتورخانه بایستی فاصله ای ایمن وجود داشته باشد و نبايد كمتر از ۱ متر باشد.
  • هنگامي كه بيش از يك ديگ آبگرم در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد، برای متعادل سازی فشار داخل ديگ ها با يكديگر، بايد اتصال بین ديگ ها به شکل مستقیم از طريق لوله اي از بالا انجام شود، به صورتي كه لوله هر انشعاب با سطح آب داخل ديگ ها در تماس مستقيم تماس باشد. قطر اين لوله كه به آن لوله متعادل كننده آب گفته مي شود، بر اساس جداول مندرج در استاندارد ملي ۱۶۰۰۰ به دست مي آيد.
  • در صورتی که در موتورخانه از چند ديگ استفاده می شود، بهتر است برای هر دیگ، از دودكش هاي جداگانه ای استفاده شود. در صورت استفاده از دودكش مشترك پیشنهاد مي شود که از الگوي مندرج در استاندارد ملی براي طراحي دودكش مشترك استفاده كرد.
  • قرارگیری ساير تجهيزات موتورخانه در مقابل و يا پشت ديگ ها بايد به گونه اي باشد كه عمليات تعمير و تعويض به راحتي انجام گیرد.
  • تنظيم شعله حتماً بايد به صورتی انجام شود كه شعله به انتهاي دیگ برخورد نکند.

 

تعمیر موتورخانه

  • پيشنهاد مي شود سطوح آتشخوار تميز نگه داشته شوند.
  • پيشنهاد مي شود نسبت به رسوب زدايي بخشي از ديگ كه در مجاورت آب است، اقدام شود.
  • از قرارگیری، نصب و مونتاژ درست ديگ اطمينان حاصل شود.
  • از صحت عملكرد ترموستات اطمينان حاصل شود. با مقايسه ترموستات ديگ و پمـپ، مي توان از درستی عملكـرد آن اطمينان حاصل كرد.

معاينه فني و تعمیر موتورخانه ساختمان

معاينه فني دوره اي موتورخانه و نگهداری از آن، براي تعيين میزان آلايندگي و بهينه سازي مصرف سوخت در موتورخانه بایستی به شرح زير انجام شود:

  1. جهت معرفي گروه بازرسي، به مدير ساختمان مراجعه کرده و برنامه كاري آن ارائه شود.
  2. همراه با مسؤول تاسیسات به موتورخانه مراجعه شود.
  3. مشعل و پمپ ها توسط مسؤول تاسیسات روشن شود تا وضعيت اوليه تعيين گردد. پس از حصول اطمينان از سالم بودن مشعل و پمپ ها، فعالیت آن آغاز شود.
  4. ساير مصارف تا حد امکان قطع شده و عدد كنتور قرائت شود.
  5. عدد نشان داده شده در ترموستات ديگ و پمپ ثبت شود.
  6. محل اندازه گيري محصولات سوختنی بر روي دودكش مشخص شده و به اندازه قطر دستگاه آناليز محصولات احتراق سوراخی در آن ايجاد گردد.
  7. اندازه گيري غلظت محصولات احتراقی توسط دستگاه آناليز محصولات احتراق انجام شود.

در موتورخانه هايي كه در آنها از مشعل گازوئيل سوز استفاده مي شود، علاوه بر اندازه گيري غلظت محصولات احتراق، باید آناليز دود نيز مطابق با استاندارد ملي ۷۵۹۴ انجام شود.

 با تنظيم ترموستات ديگ در دماي مناسب، از خاموش نشدن آن در زمان اندازه گيري دبي گاز اطمينان حاصل کرد و با قطع كردن ساير مصارف، در مدت ۶۰ ثانيه دبي گاز ورودي به مشعل با استفاده از كنتور اندازه گيري گردد.

معاینه فنی برای تعمیر موتورخانه

  1. در صورتي كه مشعل مدت زيادي خاموش بوده و دماي آب داخل ديگ كم تر از دماي معمول بود لازم است ابتدا مشعل به مدت كافي روشن شود تا آب گرم شده و به دماي حداقل ۶۰ درجه برسد، سپس مرحله ۸ انجام شود.
  2. عدد كنتور براي مشعل هاي گازسوز همراه با زمان روشن بودن، ثبت شود.
  3. نتایج آناليز اوليه احتراق در شناسنامه فني ثبت گردد.
  4. ظرفيت اسمي اوليه مشعل موتورخانه محاسبه شود.

در موتورخانه هايي كه در آنها از مشعل گازوييل سوز استفاده مي شود، در صورتی که امكان اندازه گيري دبي مصرف سوخت وجود داشته باشد، ظرفيت اسمي مشعل محاسبه گردد.

  1. ظرفيت ديگ موتورخانه تعيين شود.
  2. ظرفيت اسمي (Nominal) بهينه مشعل تعيين شود.
  3. دبي مصرفی گاز یا گازوييل در حالت بهينه تعيين شود.
  4. وضعيت درزبندي جداره ها و اتصالات و يا نشتي ديگ موتورخانه بررسي شده و در صورت امكان اصلاح و مرمت شود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشت و ترکیدگی، مطالعه مقالهترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن هارا توصیه می کنیم. همچنین برای اطلاع از جزئیات فرآیند عایق کاری در موتورخانه، پیشنهاد می کنیم که مقاله عایق کاری حرارتی لوله های موتورخانه را مطالعه فرمایید.

  1. درزبندي ساير منافذ (مانند اطراف محل نصب مشعل) نيز در صورت امكان با چسب آلومينيوم يا خمير ديگ، انجام شود.
  2. نصب دامپر مناسب روي دودكش، در صورت امکان توصیه می شود.
  3. در صورتيكه نياز به تعويض بخشي از دودكش بود، توصيه مي شود با هماهنگي مسؤول موتورخانه اين كار انجام شود.
  4. درصورتيكه مكش دودكش مثبت يا صفر باشد، با بازبيني آن (و يا گرفتن draught) در حالت خاموش، از عدم وجود گرفتگي در مسير دودكش اطمينان حاصل شود.
  5. خط سوخت مورد بازبینی قرار گیرد و اشكالات آن تعیین شود.
  6. فيلتر بازبيني شده و در صورت نیاز تعویض گردد.
  7. مشعل سرويس و نگهداری دوره ای شود. سرويس مشعل حداقل موارد زير را در بر می گیرد:
    • الف – باز كردن در پوش اصلي مشعل، تميز كردن فن و لوله حسگر فشار هوا.
    • ب – بازبيني جرقه زن و يون شعله و در صورت نیاز تعويض آن با توافق متصدي موتورخانه.
    • پ – بازبيني شعله پخش كن و شعله پوش و تنظيم کردن آن در صورت لزوم.

 

تعمیرات موتور خانه

در موتورخانه هايي كه در آنها از مشعل گازوئيل سوز استفاده مي شود، بررسی عملكرد پمپ و همچنین نازل گازوئيل به صورت چشمي انجام می گیرد.

 بررسی لقي و نصب صحيح و اصولی مشعل در محل خود.

  1. کنترل حس كننده فشار گاز و هوا و رله و اطمينان یافتن از استقرار و تنظيم صحيح آنها.
  2. به منظور ايجاد هماهنگی نسبي ميان ظرفيت ديگ و مشعل، با مقايسه مقدار مصرف اوليه گاز و مقدار مصرف بهينه حاصل، مقدار گاز ورودي به مشعل به صورت متناسب كم يا زياد شود.
  3. در اين حالت شعله به ته ديگ نخورده و تا حد امکان ۸۰% طول ديگ را پوشش دهد.
  4. پس از تنظيم اوليه دبي گاز یا گازوييل، دريچه هوا طوري تنظيم شود كه مقدار کربن مونوکسید در محدوده استاندارد قرار گيرد و هواي اضافه به كمترين مقدار ممكن خود (توصيه مي شود که اين مقدار كمتر از ۳۰ درصد باشد) برسد.
  5. اگر با تنظيم کردن دريچه هواي مشعل، رسيدن به اين نقطه امكان پذير نباشد، مي توان با كم كردن تدريجي و اندك دبي گاز یا گازوييل و تغيير دريچه هوا به نقطه مطلوب نزدیک شد.
  6. در صورتي كه در ظرفيت هاي پايين تر، رسيدن به اين نقطه امكان ناپذير باشد، بایستی ظرفيت را به صورت تدريجي افزايش داد تا به نقطه مطلوب رسید. در اين حالت نيز بايد توجه داشت كه شعله به انتهاي ديگ نباید برخورد كند.
  7. بعد از رسيدن به نقطه مطلوب عملکردی، نتايج آناليز ثبت و مشعل در حالت خاموش قرارگیرد.
  8. عدد كنتور قرائت شده و ثبت گردد.
  9. پس از جمع کردن كليه وسايل و اتمام كار، شناسنامه فني تكميل شده و به امضاي مسؤول موتورخانه ساختمان برسد.
  10. از موتورخانه خارج شده و به مدير ساختمان (درصورتيكه مسؤوليت موتورخانه با مدير ساختمان نباشد) مراجعه شود و همراه با متصدی موتورخانه شناسنامه فني امضا شده و تأييديه نهايي تكميل شود.

برای آشنایی شما عزیزان با برخی از جزئیات تعمیر موتورخانه، مراحلی از سرویس و تعمیر دیگ را برای نمونه بیان می کنیم:

  • کليد برق مشعل موتورخانه را در تابلوى برق، به حالت خاموش قرار دهيد.
  • رله مشعل را از روى پايه آن جدا کنید و سپس اقدام به بازکردن سيم هاى فاز و نول، با رعايت نکات ايمنى، کنید. همچنين براى حفاظت و ايمنى بيشتر، توصیه می شود که سر سيم هاى فاز و نول را به طور موقت با چسب برق بپوشانيد.
  • شير فلکه خط گازوئيل موتورخانه را ببندید و به وسيله آچار تخت يا آچار فرانسه شيلنگ هاى گازوئيل را از مشعل جدا کنيد.

 

مجموعه‌ی بدادم برس وظیفه خود می‌داند، ضمن اطلاع رسانی دقیق و جامع در حوزه تاسیسات خانگی و محل کار نسبت به نصب، تعمیر و نگهداری تاسیسات خانگی و محل کارهموطنان گرامی، ارائه‌ی خدمات ۲۴ساعته را با سرعت و کیفیت مناسب بهمراه گارانتی در دستور کار خود قراردهد.

 

آدرس کانال تلگرامی: bedadamberes@

آدرس اینستاگرام: Bedadamberes.ir

[تعداد: 32    میانگین: 4.9/5]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه در “14”

  1. admin گفت:

    Visitor Rating: 4 Stars

  2. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  3. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  4. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  5. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  6. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  7. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  8. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  9. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  10. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  11. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  12. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  13. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

  14. ناشناس گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *